Gå til hovedindhold

Om skolen

Rosenvangskolen - Et levende fællesskab. Her går læring og trivsel hånd i hånd

Indhold

    Præsentation af skolen

    Lidt om Rosenvangskolen

    På Rosenvangskolen vil vi være det naturlige skolevalg for eleverne i vores distrikt. Det er vigtigt for os, at skolen er forankret i lokalsamfundet, og at skolen bliver det naturlige samlingspunkt for familier med børn, der skal i skole.  

    Rosenvangskolen er bygget i 1928. Hovedbygningen troner smukt og imponerende ud til Rosenvangs Alle. Den gamle bygning er løbende istandsat, men man kan stadig mærke den særlige skoleånd fra gammel tid på både gangene og i de store klasselokaler. 

    Vores skole ligger i et attraktivt boligkvarter med en sund diversitet i vores elevgrundlag – tæt på både skov, strand og midtbyen. Mange elever bor så tæt på skolen, at de transporterer sig selv til skolen. Vi ønsker, at dit barn skal lære at bruge det omgivende samfund. Derfor bruger vi både naturen og byrummet i vores undervisning i den grad, det kan lade sig gøre.  

    Vi er en skole i rivende udvikling og har nu en fuld tresporet indskoling.  Skolefritidsordningen har indskrevet 100 % af børnene i 0.-3. klasse, hvilket svarer til knap 300 børn. 

    Vi har nu 650 unikke og dejlige børn og unge på Rosenvangskolen, hvilket svarer til 24 almenklasser fordelt på 0.-9. årgang. Derudover huser vi fem internationale klasser og fire specialklasser.

    Vi har mellem 20 og 26 børn og unge i hver klasse. Klasser på samme årgang samarbejder meget. Til hver årgang er tilknyttet et medarbejderteam, som har hovedparten af timerne med børnene og de unge.  Fra 0.-3. klasse er der tilknyttet en klassepædagog til hver klasse. Klassepædagogen følger vores Rosenvangbørn igennem hele skoledagen - i vores morgen-SFO, i skoletiden og i SFO-tiden.   

    På Rosenvangskolen har vi ligeledes fem små internationale klasser. De internationale klasser er for børn, hvis forældre eksempelvis har fået arbejde i Danmark, og børnene skal derfor lære det danske sprog. Vi har børn fra alle verdensdele, hvilket giver en god international dimension i vores hverdag. Når vores internationale børn har tilegnet sig de dansksproglige færdigheder, udsluses langt de fleste børn til deres respektive distriktsskoler, når de skal gå i en almen klasse.

    Vores fire små specialklasser er for unge elever i udskolingen, der har læse/skrivevanskeligheder og i visse tilfælde også har andre vanskeligheder.

    På skolen huser vi også læsekonsulenterne fra Kompetencecenter for Læsning. Kompetencecenter for Læsning er et bydækkende tilbud for børn med læsevanskeligheder. Selvom læsekonsulenterne har deres hverdag på alle kommunens skoler, er vi rigtig glade for at de har til huse hos os. Deres enorme viden på området kvalificerer i høj grad vores læseudvikling lokalt på Rosenvangskolen.  

    På Rosenvangskolen lægger vi vægt på tryghed for det enkelte barn. For tryghed er en forudsætning for trivsel og læring.

    Vi tror på, at alle børn er præcis, som de skal være, og vi bygger skole på et forpligtende fællesskab, hvor vi tager ansvar for hinanden. Med det ønsker vi at åbne elevernes blik for, at vi er en del af noget større. Det er nemlig værdifuldt at lære at udøve ansvarlig adfærd overfor venner, familie, skole, samfund og miljø. Derfor har vi fokus på sammenhængen mellem fællesskab og selvstændighed.

    Værdigrundlag

     

    Rosenvangskolen er et levende- og værdibaseret fællesskab.

    Alle børn, unge og voksne på og omkring Rosenvangskolen har:

    • retten til at være og lære
    • retten til at blive forstået
    • retten til at være regnet med - inkluderet

    Vi tror på, at læring og trivsel går hånd i hånd og er hinandens forudsætninger.

    Hvis man skal lære noget, er det nødvendigt at man har det godt - er i trivsel, men på den anden side kan man ikke være i trivsel, hvis ikke man lærer noget, når det vi er sammen om, er at lære.

    Vi tror på, at man som menneske har det bedst, hvis man føler sig forstået. Det er ikke sikkert, vi altid er enige med hinanden, men det er vigtigt, at man er blevet hørt og mødt.

    Vi tror på, at alle har brug for at være en del af et fællesskab.

    Sidst opdateret: 27. januar 2025