Dit barns sociale udvikling og trivsel
På Rosenvangskolen gør vi alt hvad vi kan for at dit barn skal føle sig tryg og som en del af fællesskabet. Et fællesskab der går begge veje.

På Rosenvangskolen har vi fokus på dit barns sociale udvikling og trivsel. Det er vigtigt, at dit barn indgår i gode og udviklende fællesskaber i klassen, i SFO, i kammeratgruppen og på skolen generelt. På skolen kalder vi det et Levende Fællesskab.
Vores fællesskaber er kendetegnet ved:
- at forskellighed er en styrke – alle har ret til at være her
- at alle føler sig trygge
- at vi er rollemodeller for hinanden. Derfor tager alle ansvar og engagerer sig i skoledagen
- at alle passer godt på hinanden, vores omgivelser og vores ting
- at alle er anerkendende i det sprog, vi bruger og i det, vi gør
- at vi reagerer, hvis en kammerat ikke har det godt
- at vi reagerer på uhensigtsmæssig og mobbende adfærd
Sådan forebygger vi mobning
På skolen har alle fokus på at udvikle respektfulde fællesskaber. Som forælder kan du være med til det ved fx:
- at deltage og bidrage ved forældremøder og fælles arrangementer
- at invitere alle børn - til legegrupper, fødselsdage, fester m.v.
- at tale anerkendende om andre - både voksne og børn
- at gå i tillidsfuld dialog med andre forældre, hvis der opstår en konflikt mellem jeres børn
- at have kendskab til dit barns digitale liv
På Rosenvangskolen accepterer vi ikke mobning, og vi inddrager og samarbejder med forældre, når der opstår uhensigtsmæssig adfærd. Er du bekymret for et barns eller en klasses trivsel, skal du tage kontakt til klassetemaet.
Vi opfatter mobning som et resultat af uhensigtsmæssige gruppedynamikker. Årsagerne til mobning kan være mange, og derfor er det vigtigt, at vi sammen undersøger den kultur som eleverne befinder sig i og arbejder med udvikling af den.
I vores retningslinjer for arbejdet med trivsel (antimobbestrategien) kan du læse mere om, hvordan vi forebygger og håndterer mobning.
Venskabsklasser, legepatrulje og trivselsuger
Vi holder trivselsdage i en af vores temauger, hvor alle klasser udarbejder klasseaftaler, som skal være gældende for netop deres klassefællesskab. Alle klasser har en venskabsklasse, hvor yngre og ældre elever i løbet af skoleåret arbejder sammen med både faglige og sociale temaer. Ligeledes har vi legepatruljer, hvor en gruppe ældre elever skabe gode legerelationer for yngre elever i frikvartererne.
Alle ovenstående initiativer bidrager til en stærk fællesskabskultur og samhørighed på tværs af skolen. Dette ses tydeligt i elevtrivselsmålingerne, hvor Rosenvangskolen kontinuerligt ligger i den øverste del af målinger sammenlignet med alle kommunens folkeskoler.