Begivenheder og ferie

Rosenvangskolen har mange traditioner og tilbagevendende begivenheder og vi elsker at fejre dem, og så holder vi selvfølgelig ferielukket som alle andre skoler i Aarhus.

• Læs op

Se ferieplanen for Aarhus Kommunes folkeskoler på deres hjemmeside

Udover den faste ferieplan for folkeskolerne, holder vi nogle få særlige undervisningsfri dage i løbet af skoleåret. Disse dage er kompensation for særlige arrangementer, og information herom meldes ud til skolens elever og forældre når dagene ligger fast.

Vores mange faste traditioner inkluderer aktiviteter som Morgensang, Lejrture, Juleafslutning, Luciaoptog, Vores egen sommerferiesang...

Juleafslutning

Sommerferiesangen

En af de største aktiviteter vi laver sammen hvert år er vores Sensommermarked. Denne store aktivitetsdag holdes den sidste lørdag i september hvert år og er en spændende og lærerig obligatorisk undervisningsdag som børnene elsker. Hele skolegården omdannes til en kæmpe markedsplads hvor børn og voksne kan få lov til at prøve kræfter med at planlægge aktiviteter, lave opvisninger med sang og dans, vise deres kæledyr frem på dyrskue, købe og sælge legesager, smage lækker mad, lave sjove ting med kammeraterne, vinde præmier og meget meget mere. Dagen er dedikeret fællesskabet i skoledistriktet som selvfølgelig inkluderer både dagtilbuddet og fritids/ungdomsklubben da alle parter spiller en vigtig rolle i det gode børneliv.

Vi inviterer også hvert år lokale idrætsforeninger o.l. til at deltage med opvisninger og workshops som kan inspirere til et aktivt fritidsliv, og så er det jo god underholdning at se folk vise hvad de er bedst til.

På Rosenvangskolen elsker vi nemlig dans og musik.

Sang og bevægelse er sådan en dejlig måde at starte dagen på og eleverne fra 0. - 6. årgang starter hver dag kl. 8 med at mødes i vores aula til Morgensang. På trods af navnet skal vi ikke altid kun synge. Der danses også forskellige nye danse, laves congakæder og en masse andre sjove fællesdanse som bringer smil på læben inden eleverne skal ud og starte undervisningsdagen i klasserne.

De samme sange synges for ca. en måned ad gangen, så alle kan nå at blive rigtig god til at synge dem, og nogle sange øves så man kan synge dem for andre. F.eks. julesangene som skal synges til juleafslutningen.

Til morgensang øves også vores egen sommerferiesang som vi synger højt sammen den sidste dag før sommerferien starter.

Det er et stort ønske for os, at vores børn lærer at dyrke fællesskabet og få glæde af den styrke og tryghed man får af det fællesskab man har med sine klassekammerater og andre elever.

Derfor kommer alle klasser afsted på lejrtur når de går i 2.kl og 5.kl og i 8.-9. klasse er de henholdsvis værter og besøgende i udvekslingsprogrammet med vores samarbejdende skoler i Tyskland, Polen eller Tjekkiet. Der er også en årlig valgfagslejr for elever i valgfagsordningen på 6.- 9. klassetrin.

Udover disse faste lejrture er der løbende diverse kortere ture med overnatning som f.eks. cykeltur til en shelterplads eller campingplads i nærheden af Aarhus.

Vi prioriterer lejrture og andre længere ture så højt som muligt, fordi det er en god mulighed for eleverne til at lære hinanden at kende uden for skolens almindelige rammer. Her er der tid til at snakke, pjatte og reflektere sammen over de ting man har set i løbet af dagen, og måske finde ud af at man har flere ting til fælles med klassekammeraterne end man troede.

Sidst opdateret: 14. november 2023